Norsk langrute-revolusjon?

Norwegians spreke satsning på langruter gir Europas tradisjonelle nettverksselskaper enda større grunn til å hakke tenner.

TILFREDS: Boeing 787 Dreamliner var for første gang i Norge i mai i år. Det er dette flyet Norwegian skal ta i bruk på sine langdistanseflyginger. Direktør Bjørn Kjos er veldig fornøyd med flyet. Foto: Espen Braata, VG

Etterspørselen etter billettene til selskapets nye ruter til New York og Bangkok har vært så enorm i dag at nettstedet deres til tider har kollapset fullstendig.

Ved 20-tiden fikk man følgende melding dersom man forsøkte å gå inn på norwegian.no:

«Responsen på våre nye langdistanseruter har vært over all forventning. Vi jobber på spreng for å øke kapasiteten og stabiliteten. Vi forstår at det er frustrerende å ikke få bestilt sin drømmereise, men vi håper å kunne kjøre som normalt igjen i løpet av kort tid.»

Kanskje hadde ikke Norwegian planlagt billettslippet godt nok, slik blant andre BI-professor Tor Wallin Andreassen gikk ut på medienettstedet Kampanje og hevdet.

Men rushet viser også hvilken nisje Norwegian åpenbart treffer.

Selskapet tilbyr svært rimelige billetter til reisemål mange før bare drømte om å kunne oppsøke. De er ærlige på at de billigste billettene verken inkluderer mat, innsjekket bagasje eller setereservasjon.

Joda, det har også tidligere vært mulig å komme seg til New York for bare tre-fire tusenlapper.

Men det har vanligvis vært som ledd i spesialkampanjer.

Og man har som regel måttet ha en svært elastisk timeplan for å sikre seg supertilbudene.

Norwegians interkontinentale ruter vil betjenes av splitter ny og svært moderne fartøy, Boeings 787 – den såkalte Dreamlineren.

Selskapet tilbyr dessuten fleksible løsninger som tidligere ikke har vært vanlig på langruter – i hvert fall ikke om man har ønsket billetter av det rimeligste slaget: For eksempel kan man nå booke en enveis reise til Bangkok, farte fra øy til øy i Asia – og bestemme seg for retur først underveis. Enveis-turer har tidligere ikke vært alminnelig på langdistanse.

Europas mer etablerte selskaper, som KLM, Lufthansa og ikke minst SAS, har fra i dag fått enda flere grunner til å skjelve.

På hjemmemarkedet her i Europa blir de sterkt utfordret av lavprisselskaper som Norwegian, Easyjet, Ryanair og Air Berlin. På de lukrative rutene fremfor alt til Asia stjeler Emirates, Qatar Airways og Etihad stadig flere passasjerer.

Og nå kaster Norwegian seg sannelig ut i langdistansemarkedet også.

Bjørn Kjos & co. er ikke fremmed for å åpne langruter også fra andre europeiske lufthavner enn i Skandinavia. Selskapet hans har allerede et stort nettverk for å «mate inn» passasjerer til større flyplasser – og dette nettverket vokser stadig. Slik blir det lettere å fylle flyene som sendes avsted på interkontinentale avganger.

Men selv med langruter bare ut fra Skandinavia, tror jeg selskapet vil klare å lokke prisbevisste europeere til å fly både til Asia og Amerika via Oslo og Stockholm – i alle fall dersom prisnivået blir så lavt som det Kjos har skissert i dag.

Selv her fra Berlin så jeg tidligere i dag – før nettstedet kollapset – reiser til Bangkok for like i overkant av 200 euro.

Mens SAS og Lufthansa meisler ut spareplaner, blir Norwegian en stadig større utfordrer. Selskapet vil nå tvinge andre aktører til å tenke nytt.

Rutetilbudet deres på lengre flygninger er kanskje beskjedent per i dag, men her i Europa har selskapet de siste ti årene vist hvilken slagkraft det har – og hvordan det er i stand til å ekspandere, både i fritidids- og forretningsmarkedet.

Vinnerne er prisbevisste og reiselystne passasjerer.

På noe lengre sikt skal det riktig nok bli spennende å se om Kjos & co. klarer å holde så lave priser som det ble forespeilet på dagens pressekonferanse.

Hva tror du? Vil Norwegian lykkes med den nye satsningen?

106 tanker om “Norsk langrute-revolusjon?

  1. Prisen på billettene steg fra kr. 3.500 til kr. 4.500 som føle av at jeg ble kastet ut under bestilling. Til sammenliginng flyr jeg motsatt vei med United og der måtte jeg betale kr 27.000 for samme type billett!

    • Hvordan klarer du å få en economybillett med UA til 27 000,- en vei??

      Vi flyr i juli SVG-CPH-SFO-LAS-EWR-OSL-SVG og betaler ca 9 000 totalt pr pers….(SAS og UA)

      • Derfor.. Du har ikke enveisbillett.. Noen selskaper tvilholder praksisen med at en enveisbillett er mye dyrere enn tur/retur. Du kan ofte nesten reise jorden rundt for samme pris av en enveisbillett..

          • Man kan bestille tur-retur og kun benytte returen. Enkelte selskaper vil derimot kansellere returen (billetten) når ikke turen blir benyttet. Kan ikke reglene om dette, men iflg. flyselskapet det gjaldt så har de sin fulle rett til å gjøre dette. Dette har skjedd meg to ganger, men begge gangene løste det seg siden innsjekkingspersonalet kjenner meg.

    • Skjønner ikke helt «what the fuzz is about».. Jeg finner tilsvarende priser hos Iceland Air, og har brukt de flere ganger. Der får man egen multimediaunderholdning ved setet og servering på turen..

  2. Jøss, litt av en hyllest til Norwegian dette…
    j
    Enkelte billige billetter ja, men når men legger til det som andre har inkludert i prisen, som mat, setevalg, bagasje og kredittkortgebyr så er det ikke sikkert det er så mye billigere. OG med utreise fra Bangkok kl 07, så har man ingen mulighet til å komme inn til Bangkok kvelden i forveien med sin connecting flight. Så da må man ha hotell før hjemreisen.

    De andre kan også tilby videre connections i USA, det kan ikke Norwegian, dermed blir disse billettene kun for de som har NYC som endelig reisemål. Ankomsttiden i NYC er heller ikke gunstig med tanke på videre flighter innad i USA.

    Kjekt med noe nytt jada, men ikke alt er gull og grønne skoger heller. Se for eksempel på hva du hos DY må betale på Premium Economy, det er ikke billigere enn hos andre. Og Hva med komforten? Trør inn en drøss med seter, flyturen varer i 8-9 timer, og du kan ikke legge tilbake seteryggen….

    De sier du har tvskjerm i stolryggen foran deg der du kan bestille mat. Tror noen at dette er en a la carte restaurant? Tilogmed SQ har ikke en slik service…

  3. Håper han kommer til å lykkes men må innrømme at jeg er litt skeptisk. Han har ingen samarbeidspartnere for videre flyvninger i USA eller Thailand. De blir også veldig følsomme ved tekniske problemer når de ikke kan route om til andre selskap. AirAsia prøvde seg på lignende opplegg men la ned alle ruter til Europa. Men veldig positivt at man kan bestille enveis billetter og fly med «Dreamliner»

    • Lite tips til reisen, gunstige enveisbilletter er vel og bra, men pass på at man ikke slipper inn i verken USA eller Thailand som turist uten en utreisebillett. Så kjøper du en gunstig enveisbillett med DY, husk returen, før du reiser! Ellers så må vi jo si at dette er tøft gjort av Norwegian, særlig mtp at de kun har ett fly til å fylle begge rutene. Skjer det noe teknisk har de ingen backup, ingen andre DY maskiner kommer frem. Da blir dette fort dyre billetter for Kjos og Co!

      • Det at man ikke slipper inn i Thailand med kun enveis bilett er ikke tilfelle, Det er mulig at det står en eller annen plass, men jeg kommer alltid hit på enveis bilett 4 – 5 ganger i året ( jobber offshore). USA vet jeg ikke, men no er jo Amerikanske Immigrasjons myndigheter mye meir firkanta enn de Thailanske.. Uansett så blir det nok litt røre i bransjen etter at Norwegian no kommer på banen… til fordel for alle reisende.

        • Helt riktig! Til Thailand kommer du med enveisbillett. Skal du videre f.eks. til Filippinene må du ha tur/retur billett da Filippinske myndigheter er firkantede og ikke satser på turisme.

          • Bare tull at en må ha returbilett til Philippinene, jeg reiser alltid med enveisbilett til Philippinene, hvor jeg også oppholder meg for øyeblikket.

        • Det stemmer at du må ha returbillett for å komme inn i Thailand. Har blitt stoppet av Emirates i Hamburg og måtte kjøpe en reise til Kuala Lumpur. Hvis ikke ville de ikke la meg reise, da flyselskapet blir ansvarlig for deg. Det kan jo være at Emirates er mere bevisst enn andre selskaper. Men fløy med Qatar fra Sao Paulo – Doha – Bangkok og fikk samme problem der, men i og med at det var sjømannsbillett slapp jeg problemer, fordi det da virket som rederiet / selskapet blir ansvarlig for deg.

          • Bare bestill en bussbillett fra Thailand til Vietnam eller Malaysia og du har det du trenger. Virker mer som om Emirates og Qatar som forsøker å utnytte deg…

            Bodde i regionen for noen år siden, og var ikke noe problemer med enveisbilletter…

      • Dette kommer til å gå så bra , så du trenger ikke å bekymre deg.

        Passasjerene vet hva de får , et splitter nytt fly , mat og insjekkingsbaggasje må de betale selv , dette er ikke noe nytt .

        Sparer man 3000 kroner på en tur til USA eller Thailand så er alle fornøyd , bortsett fra sånne som deg som ser problemer overalt

      • Thailand på enveisbilett er ikke noe problem.
        Sitter nå i Thailand med enveisbilett.
        Har akkurat bestilt bilett med Norwegian,utreis 25 juni-
        hjemreise 21 sep.Mat,drikke,koffert og setereservasjon.
        Alt for kr 4025.

  4. Makan til uinformert sludder er det lenge siden jeg har lest, Med sine 15 langrutefly i bestilling
    og ett par turer i uka til New York og Bangkok, er dette ett tilbud til de feriereisende, Lufthansa har absolutt ingen ting å frykte fra dette, ei heller de andre store opratørene, Nei Lufthansa og de andre Europeiske selskapenes største problem er og blir Gulf Carriers, Altså Qatar Airways, Ethiad, Og Emirates. Og i noen grad Turkish Airlines. her snakker vi om selskaper med ett verdensomfattende rutenett, fantastisk service, og statlige eiere med veldig dype lommer. I den grad de føler at de taper passasjerer til DY´s Langrute satsing senker de bare prisene til BKK så langt ned at Kjosern flyr med tomme fly, eller fulle fly. med passasjerer som har betalt så lite at hver tur går med underskudd. Mange har forsøkt Low Cost Langrute, sist Air Asia. Og ingen har klart det. Om dette går bra er det all grunn til å gratulere Bjørn Kjos. Time will tell

      • Ja hvis han lykkes. AirAsia prøvde seg og ga seg etter å ha hatt -26% driftsmargin. Fra centreforaviation.com:

        «Attempts to serve Europe, since ended, resulted in a -26% margin in 2011. Yet Europe’s weakness for AirAsia X was acknowledged early on. The sharply business-minded CEO Azran Osman-Rani went in saying he would be happy to break even; AirAsia X fell to pressure to plant the red flag in Europe at the behest of part-owner AirAsia, which still harbours an entrepreneurial spirit – and, at times, the associated confidence.»

        Kjos har lykkes med mye, ikke minst å få masse gratis PR. Men langdistanse satsingen og seneste forsøket å satse på London Gatwick hvor Easyjet er kjempestore har jeg dessverre ikke så stor tro på…

  5. Jøass så skeptiske dere er! Flere flyvninger gir økt konkurranse uansett hva man måtte prøve å spå om fremtiden. Norwegian har vært veldig bra for konkurransen innen luftfart i Norge og store deler av Europa, i tillegg til Sterling og Ryan Air. Men, Sterling er konkurs for lengst, Ryan Air flyr jeg ikke med av prinsipp, mens Norwegian går så det suser! Så jeg heier på Norwegian!

  6. Bjørn Kjos vil lykkes, det er jeg 100% sikker på! Han har med sin kunnskap om fly og luftfart knekket det gamle monopolselskapet SAS, som tross støtte fra skattebetalerne i Norge, Sverige og Danmark, nå står på konkursens rand!
    Nå må det være slutt på slik støtte, SAS må finne seg i å konkurrere på like vilkår med Norwegian! SAS må derfor sette pasasjerene i «førersetet», og la sine mange direktører med millionlønninger stille bak i køen.
    Vi heier på deg, Bjørn Kjos, og begynner å legge planer for en tur til «junaiten».

  7. Denne satsingen ser sikkert lekker ut… en stund. Snart spiller det ingen rolle. VI er på veg ned i en spiral vi ikke lenger har styring på- Vi er snart arbeidsledige hele hurven. Alle våre arbeidsplasser eksporteres til utlandet.

    Dessuten så er disse lavprisflya ikke noe for meg. Norwegian t/r Oslo – New York for under 2.000,- ? Tror ikke det er noe for meg. Jeg ønsker ikke å sitte med knærna oppunder haka, mens hårmanken fra passasjeren foran meg henger ned på innsiden av brillene mine mens flasset fra samme legger seg som garnityr over skjorta mi. Ikke om det så var gratis.

  8. Norwegian blir en bitteliten pjuskete spurv i tranedans på de få interkontinentale rutene hvor Kjos skal eksperimentere med sin slunkne kasse.

    Luftfarten er en brutal og eksepsjonelt kapitalkrevende bransje, ikke minst på langrutene, noe Kjos kommer til å få oppleve ganske så snart.

    I løpet av 6 – 12 måneder etter oppstart er det hele over. Forhåpentligvis unngår selskapet finansielt totalhavari.

    • Interessant at de samme spådommene om finansielt totalhavari kom i 2002 da Norwegian startet kortdistanseruter med 4 fly. Vi vet alle hvordan det endte.

    • SAS har jo langruter og de har jo overhodet ikke kapital. Har klart å få kloa i noen ekstra lånemidler nå da ettersom bankene har blitt instruert til dette fra den svenske regjeringen. Men disse tar jo slutt ganske kjapt.

  9. Dette ser jo veldig fint ut på utsiden, men her er det sanne bildet. Dagens Næringsliv sier de har funnet billetter midt i juli til rundt 5000 kr for 2 personer, medregnet mat og bagasje blir prisen 6800 kr. Dette er til New York. Dette er selvsagt blant de rimeligste billettene for salg, og det er neppe mange seter til salgs i denne prisgruppen. SAS har igjennom året 4-5 kampanjer der det er fullt mulig å kjøpe t/r billett til New York for 3999 kr, altså 7998 kr for 2 personer. Besparelsen er på 1198 kr ved å reise med Norwegian. Hvis du velger det, skal du være klar over at du er med på finansieringen av sosial dumping og utflagging av norske arbeidsplasser. Alle ansatte ombord i Norwegian flyet til New York vil høyst sannsynlig være Thaier ansatt gjennom vikarbyråer med korte arbeidskontrakter. Denne trenden er meget tilstedeværende i Norwegian og er med på å rasere gode og trygge arbeidsforhold som norske arbeidstakere gjennom århundrer har bygget opp. Så neste gang du sitter ved pcen og skal booke «billige» billetter til langtvekkistan med slike selskaper. Prisen er billig for en grunn, og det er de ansatte i selskapet som må betale prisen for det. Det koster å drive et «skikkelig» flyselskap i dag. 12 ansatte ombord skal lønnes, flyet skal nedbetales, fuelen koster flesk, underveisavgiftet, landingsavgiftet, flyplassavgifter, teknisk personell og utstyr. Bare for å nevne noen. Tenk heller neste gang; billetten til New York koster 5000 kr for en grunn, en pris på 1800 kr er ikke bærekraftig over tid med seriøse betingelser.

    • Ja, SAS har jevnlige tilbud til New York til 3999, men som du sa, var Norwegian-eksempelet ditt midt i Juli. Jeg har ikke prøvd selv, men jeg vil tro at å få til en New York-tur med SAS for 3999 på den årstiden er forholdsvis vanskelig.

    • Prisen på 1800.- t/r gjelder selvsagt få billetter uten baggasje, mat, setereservering osv. Når det gjelder denne sosiale dumpingen, eller globalisering om du vil – så er den fullstendig tilstedeværende i så og si alle bransjer i hele landet; slaktere, rengjøringspersonell, håndverkere, butikkmedarbeidere, helsearbeidere, sjøfolk, fiskere, godstransport osv. Kjos spiller bare etter de samme regler som gjelder for andre bransjer.

      Personalkostnadene er heller ikke det viktigste i denne kabalen – flåten og strukturen i selskapet er det: Norwegian flyr i splitter nye 787, mens SAS bruker ca. ti år gamle A330/340 på long haul. På kortere ruter flyr Norwegian snart med kun 737-800 med en snittalder på under fem år, SAS flyr: A319, A321, CRJ900, 737-400/500/600/700/800, MD-81/8290, enkelte av dem produsert før Berlinmurens fall – Kort sagt: Vedlikeholdskostnader, fuelforbruk, opplæring av crew osv. = milliarder som renner ut

      Når det gjelder skrekkeksempelet SAS, ser en at de ansatte i denne flyvende NAV-avdelingen har kjempet til seg så mye rettigheter gjennom årtier at de teknisk sett har vært konkurs i en årrekke. Vanvittige pensjonsforpliktelser, hårreisende organisering, kostnader av en annen verden og uholdbar lønnsutvikling kjører SAS fullstendig i grøfta – hva hjelper det med 38 fagforeninger når arbeidsplassen forsvinner? På de ti år Norwegian har eksistert har de revolusjonert Skandinavias flymarked og gått med overskudd siden 2004. I samme periode har SAS tatt bort – og gjenninført- aviser og frysetørret kaffe. De har i tillegg prestert å tape 12 milliarder SEK. Neste gang du ser et tilbud fra SAS: Husk at de taper over
      3 000 000 NOK hver eneste dag. Jeg er ikke interessert i å subsidiere galskapen. Bjørn Kjos – det beste som har skjedd norsk luftfart siden Ludwig G. Braathen

    • «Alle ansatte ombord i Norwegian flyet til New York vil høyst sannsynlig være Thaier ansatt gjennom vikarbyråer med korte arbeidskontrakter»

      Nei! Flyet t/r Bangkok vil være bemannet av crew fra Thailand (ekskludert pilotene) mens flyet t/r New York vil bemannes av amerikanere (også her ekskludert pilotene).

      Ang. «sosial dumping og utflagging av norske arbeidsplasser».

      Hvordan kan det være sosial dumping og utflagging av norske arbeidsplasser når arbeidsplassene er nye? Arbeidsplassene har aldri vært norske. Det er ikke snakk om nedleggelse av arbeidsplasser som finnes i Norge. Må virkelig et internasjonalt selskap bare «ansette fra hjemlandet»?

      • Ang Espen sitt inlegg:

        Norwegian har de høyeste personalkostnadene per crew i Norge, så det er jo selvfølgelig en faktor som gjør at man velger utenlandsk arbeidskraft for de nye rutene.

        Det du sier om SAS-ansatte sine rettigheter stemmer veldig godt. SAS har enorme problemer med sin store mengde av fagforeninger. Norwegian har selv fått møte (til dels urimelige) utfordringer med Parat.

        Ikke glem at SAS har en ulovlig emisjon i baggasjen som de med all sannsynlighet kommer til å bli dømt for når EU-domstolen bli ferdig min sin avgjørelse.

        Likevel er SAS veldig viktig for norsk luftfart. Det må være lite status quo. Tenk om SAS skulle gå konk å Ryanair kommer inn på banen å tar SAS sine slots på Gardermoen.

    • Sas-ansatt eller? SAS har vært hold kunstig i live i åresvis. SAS sitt problem er enorme pensjonsforpliktelser og at de må selge alt av verdi (og som tildels tjener penger (Widerøe)) for å holde hodet over vannet i kort tidshorisont. SAS sine pensjonsforpliktelser (11+ mrd NOK) vil nulle ut ekap (ca 12 mrd) i selskapet, ref. nye regnskapsprinsipper som kommer neste år. Det vitner i alle fall ikke om bærekraftige betingelser i bunn. Å beskylde konkurrenter som tilpasser seg nye tider for «sosial dumping» blir bare en veik og vassen LO-klisjee sett i denne sammenheng. Et annet eksempel som illustrerer SK vs DY – SAS har skyhøye direktørlønninger (2,5 ggr av det DY har), dette utgjør trolig totalt lite i sum kroner, men illustrerer poenget mitt godt: SK er flyselskap rigget for forrige årtusen, DY med andre prøver å rigge seg for fremtiden. En analogi kan være banker; «gamle» med f.eks DnB vs nye, utelukkende nettbaserte som Skandiabanken – det er minst en brist i denne sammenlikningen; begge bankene tjener godt med penger; det gjør ikkje SAS…

      • God sammenligning. Skandiabanken er det lenge siden jeg sluttet å bruke. Var grei til å begynne med, men oppdaget etterhvert at det ble for tungvindt å ikke kunne ha ha alle tjenestene samlet, slik jeg kan i en større norsk bank. Blir vel slik med Norwegian også etterhvert tenker jeg…

    • Jeg jobber i IT-bransjen.
      Nesten hver gang du bruker internett eller en pc benytter du deg av utenlands IT-kompetanse som er LANGT billigere enn det jeg kan levere.

      boohoo, sosial dumping.

      Forhold deg til virkeligheten, vi konkurrerer alle med utlandet.
      Med et lite unntak for landbruket.

    • De har kontrakter på 3 år. Du får det til å høres ut som de bare har kontrakter på noen få måneder.

      Og hvorfor sammenligner du billetter en gitt dag med kampansjeprisene til SAS?? Helt dust må du skjønne!

    • Hei Nils Hansen (fra Tolouse?). Det ordtaket er helt topp, leste det første gang i miemn seilflydager på ’70- og ’80-tallet. 🙂

  10. Jeg fortsetter nok med THAI, selv om Norwegian i første omgang selger utrolig lave priser. Men det er ikke tvil om at Norwegians friske satsning kommer til å være en utfordring for de mer tradisjonelle flyselskapene, og prisene kommer til å gå ned enda mer i 2013 enn de vi har opplevd i 2012. En-veisbillett til Bangkok blir et problem dersom man ikke har visum. Med turretur-billett får man 30 dager visumfritt i Thailand. Likså ankomst til Bangkok kl. halv ett på natta (riktignok bare i begynnelsen). Det er ikke noe å trakte etter for folk som ikke har vært i Thailand før. Men jeg ønsker Norwgian tillykke med forsøket. Spenstig gjort! Ikke ratt at SAS ga opp Bangkok!

    • Ja, dette et et paradoks i Norge. Vi er det landet som tjener mest i hele verden, og allikevel lukker vi øynene og bestiller billetter til «gi bort» priser til tross for at vi vet prisens «bakside».

  11. Reiser med Sas og United fra Nordvestlandet til Oslo, via New York til Las Vegas for 6790 kr. Syns d var biilig jeg Hr. Kjos. Må nevne at fly og connection tidene er utmerket også, med gjennomgående billetter. Men uten konkuranse, så hadde jeg ikke fått så billige billetter, så derfor av med hatten for hr. Kjos og Norwegian.

    • Forøvrig vil Norwegian fly til JFK som er hub for Jet Blue, og som kan tilby et stort nettverk utover i resten av USA. I tillegg til de andre selskapene som også flyr der selvsagt. Du får riktignok ikke gjennomgående billett, men hvis du legger inn litt slack, så går det fint. Reiser selv over en del ganger i året og ser virkelig frem til å benytte Norwegian.
      OBS! Klarte dessuten å få bestilt billett før nettsiden krasjet, og kom unna med 10 000,. kr T/R for fire personer ii Juli – med bagasje, setevalg og full pakke!

  12. Hvorfor er alle så negative? Kunne jo trodd hele sas satt å kommenterte.la Bjørn & vi få en sjanse:) Digger han!

  13. Til det motsatte har blitt bevist så vil jeg tro at det kan bli en sukkses for Norwegian dersom de gjør alt riktig ifra dag 1 når de setter igang med disse rutene bl.a. til Asia ! Jeg personlig reiser oftes med Thai eller Sas til f.eks Bangkok.Fordelen med Sas er at nedturen f.eks går som regel på kvelden og da er man jo i «sovemodus»…det kan jo diskuteres hva man måtte mene om servicen og kvalititen på produktet man får servert ettet avgang imot øst…generellt sett har jeg tilgode å kunne si at dette var et fantastiskt måltid….otrolig velsmakene….flymat er som regel ikke godt…og det har jeg erfart etter noen års fartstid til Thailand med retur til Norge….at det tydelig heller ikke skal være meningen…det spørs hvor du har lagt lista hen på hva du syntes dette bør smake…det blir som å sammenlikne en god gammeldags hjemlaget middag eller frokost med ferske varer på bordet….eller å servere Fjordlands mikrovns produkter !!! Så er det dette med servicen…skal det flyte med gratis alkohol til alle som ønsker dette…eller syntes du at det bør være en restriktiv linje på hva som skal serveres…skal det være fest og moro ombord…eller skal du på ferie til Thailand….eller USA? Jeg personlig er tilhenger av fred og ro…en ikke-plage-andre-tur…nyt turen hvis det er mulig…!!!! GOD TUR !!!!!

  14. Kos dokker med billige priser.
    Kinesere som flyr og søte thaidamer som serverer.
    Norge er snart drevet av utlendinger og om 10 år har bare kapitalistan på toppen av pyramiden rå tell å fly.
    Å dem dritt i prisen og dæ 😉
    Syns no heller vi skal få tell en generalstreik mot all kunkuranseutsetting og få hele hurven tell å skjønne at man treng jobb her i landet før å kjøpe alt som ska produseres i lavkostland.

    • Tull og tøys.

      Akkurat det samme sa de sikkert da vi begynte å importere frukt også.
      «Hvordan skal det gå med eplebøndene»

      Verden går videre, men kan enten henge med eller bli værende igjen på perongen.

      Du tror de økonomiske realitetene endrer seg hvis man flyr med selskaper som betaler høy lønn, slik virker ikke verden.

  15. Mange innsendere som jobber i SAS, tydligvis. SAS har jo satt bort arbeid til lavkostland i 20-30 år (billettavregning/India, vedlikehold osv), så de kan bare holde tett.
    Alle negative ovenfor løper beina av seg når det er noe billig kinesisk å få kjøpt.
    Hadde det ikke vært for Kjos og Norwegian hadde vi fortsatt betalt 3-4 ggr mer, slik som vi gjorde med SAS fram til ca 1990.
    Hvis ikke Norwegian hadde tatt opp konkurransen med monopolet hadde sikker Ryanair og et par tre andre utenlandske selskaper vært mye sterkere på banen.
    Stå på Kjos/Norwegian. Vi ønsker dere hjertlig velkommen inn på langdistansemarkedet, og håper dere lykkes!!

  16. Merker at folk diskuterer om Kjos skal lykkes med å selge billetter til 1800 Kr t/r OSL-JFK. Da har man misforstått hele business-planen til Kjos. Han skal i tillegg hente inn penger på bagasje, mat, underholdning, samt volum av passasjerer om bord. Ærlig sak dette, men media og kunder glemmer at man aldri vil reise uten koffert, eller kjøpe mat når man reiser til New York. Dette vet selvfølgelig Kjos, og gjør rett i å differensiere seg på «lavprisbilletter». Blir spennende å se hvordan dette går. Tror personlig at det er plass til både Norwegian, SAS og andre IC-aktører på OSL og ARN, men husk at man må se på sluttsummen når man bestiller billett, ikke utgangssummen. Det blir i såfall som å sammenligne epler og pærer.

    Uansett – dette er en stor dag for norsk luftfart, og starten på en spennende tid. Nye flyruter drar med seg mange positive synergieffekter, som eksport av cargo (f. eks laks), samt innkommende reisende fra andre land.

    • Glemmer media virkelig slike ting som du nevner her? Jeg som har skrevet dette blogginnlegget er selv på reise 150-200 dager i året. Norwegian er, som jeg skriver, ærlige på at de billigste billettene verken inkluderer mat, innsjekket bagasje eller setereservasjon. Om man derimot vil ha ytterligere tjenester og bedre plass, er selv «business»-billettene deres meget rimelige.

      • Det er riktig at Norwegian ikke er spesielt kostbare, selv for business, med bagasje, mat og setereservasjon inkludert. Men det er også mange selskaper som er konkurransedyktige, deriblant SAS, og som tilbyr dette i utgangsprisen. En vanlig pris til NY er 5000/5500 kroner mesteparten av året, inkludert mat/bagasje etc. Selv for kresne og «kjipe» nordmenn kan vi virkelig ikke kalle dette dyrt, særlig med tanke på at en stor del av dette er offentlige avgifter.
        Eller KLM/Delta, som jeg har bestilt tur/retur til New Orleans med – for 6200 for to personer i januar…For ordens skyld vil jeg også tilføye at jeg ikke jobber i SAS, har aldri jobbet i SAS og kjenner ingen som jobber i SAS.

  17. Dette har ikke med hvor man jobber, dette har med generell sikkerhet ombord i flyet, krav til trening, kommunikasjon mellom bestningsmedlemmer.
    Dette er tydligvis ikke viktig for folk bare det er billig nok. Kravet til minimumsopplæring er sikkert tilstede,men værsegod, sett dere i flyet og fly billig…..

    • Med Boeings nye «prestisjefly» er nok ikke flysikkerheten noe ekstra utsatt selv om piloten nødvendigvis ikke er født på Røros (joda, det flagrer vel en norsk helt på halen også). Nå er jeg ikke helt sikker på hvor flyet blir registrert siden Norwegian åpenbart trikser noe med sine selskapsstrukturer med dette nye konseptet – men retningslinjene for flybransjen er da vitterlig globale i det herrens år 2012. Og siden flyene til Norwegian skal innom i både OSL og JFK må nok retningslinjene – satt av både EASA og FAA – og gjeldende for både fly og besetning, følges for at DY skal kunne beholde sine operasjonrettigheter.

      Siden dette også dreier seg om Boeings nye «dronning», og hele deres navn og rykte står på spill gjennom disse operasjonene, blir nok oppfølgingen fra Seattle selv ganske omfattende. Og ikke minst vil nok dette gjelde motorene, som i disse dager slett ikke eies av flyselskapet, men snarere er leaset fra motorprodusent (per dags dato Rolls Royce og General Electric). Disse stiller seg dermed ansvarlig for både vedlikehold og kontinuerlig overvåking. For disse står det også for mye på spill til at de kan overlate ting til tilfeldigheter. Vi husker da hvordan det gikk med RR i tiden rundt ulykken med Qantas-A380en i SIN.

      Og forutsetningene og forholdene er i dag helt andre enn da AirAsia prøvde seg tidligere. Vi kan ikke trekke slike paralleller.

  18. Lønningene i Norge stiger, men billettprisene synker. Det rimer ikke i det hele tatt.
    Går bussprisene ned? går togprisene ned? blir månedskortet billigere? Nei.
    Faktum er at det er for billig å fly.
    Gulfstatene m andre sponser jo fuel til sine respektive flyselskaper. Da er det lett å drive billig.
    Norwegian sitt thaicrew skal vel ikke koste mer en 50,- pr/t. pr/hode. Da er det lett å drive billig.
    Skal man kjøre med skandinavisk besetning som lønnes etter våre forhold, ja da begynner det å koste.
    Så her må man ta noen etiske valg.
    Passasjerene betaler gjerne 1000,- i parkering/ 400,- i flytog t/r, 1000,- på taxfree og mat/øl på flyplassen. Men å betale en fornuftig pris for flyreisen, nei gud forby!
    Alle burde sette opp seteprisen med 100,-/200,-
    Alle skryter slik av Norwegian. Men vet dere hva slags forhold deres innleide bakketjeneste jobber under. Lav lønn, høyt arbeidspress og avdanket utstyr. Er det slik man skal ha det?
    Rosemalingen av Norwegian vil nok snart flasse.

    • Du klarer faktisk aa klage paa at det er for BILLIG aa fly? Gud hjelpe meg. Etiske valg? Hvile etiske valg? Er det uetisk aa benytte seg av arbeidskraft som ikke er norsk? Du maa gjaerne forklare dette nermere, men i mitt hode er dette alt annet enn uetisk. Og hva i pokker vet du om arbeidsforholdene til bakkemannskapene (Roros flyservice)? Loennen er som seg hoer og boer for denne type arbeid, arbeidspresset er noe de aller fleste i dette yrket trives meget godt med, og utstyret er godt nok i massevis.

  19. Jaggu mange misunlige høyt betalende cabin ansatte som kritiserer Norwegian
    De ødlegger for seg selv med å forlange høyere lønn for nestem hvert år.
    Slik er det i resten av Norge også

  20. Kjære fagorganiserte som klager over sosial dumping og utflagging av arbeidsplasser. Hadde dere ikke kjørt igjennom rekordlønnsoppgjør i år etter år så hadde kanskje Norge ligget mer normalt mot resten av verden. Problemet er bare at vi konkurrerer med resten av verden, på alle områder hvor resten av verden er involvert i vår eksport, import eller grensekryssende tjenester. Så ja, det er vel kanskje greit å innse at arbeidsplassene innen disse områdene snart er borte for de med krav om Norske lønninger.

    • Jeg kan forsikre Chris on om at innleid bakkemannskap for Norwegian ikke på noe tidspunkt har drevet lønningene i været. 100% stilling gir i overkant av 300.000 i året. Da begynner du ofte på jobb 04.00. Dvs du må ha bil. Dessuten må man gjerne ha et sted å bo. Men de fleste jobber ikke 100%, fordi man ønsker helst å bruke deltidsansatte. 60-80% stilling blir du ikke rik av. Det fiffige er at du ikke har færre arbeidsdager med deltid, bare kortere vakter. Jobber du på OSL risikerer du å tape penger enkelte arbeidsdager. Slutt i jobben sier mange da. Og det er det mange som gjør. Gjennomtrekken er på et nivå de færreste tror er mulig.

      Det er en grunn til at det er billig.

  21. Ordnet to flybilletter til sist mars (uka før påske) med United Airlines fra Oslo via Heathrow til JFK/New York tur/retur, til kr 3300,- pr person, altså totalt 6600,- att og fram for begge to. Tok meg tre minutter å finne de billettene på nettet to måneder før avreise. Inkludert bagasje, mat og setereservasjon. SAS sine angivelige billetter til kr 3999,- var komplett umulig å finne, men da var det jo greit at jeg fant noe billigere og bedre, og en kort mellomlanding i London var helt ok. Fløy Boeing 777 derfra, et fantastisk fly med gode seter og bra benplass (jeg er 189 cm).
    Stå på Kjos, vi trenger noen som tenker nytt og optimistisk, jeg har som mål å fly med dreamlineren en vakker dag.

  22. Kult at Norwegian står på.. men jeg skjønner ikke helt hva som er så billig her, med 2-3 tusen for enveis til NY?.. jeg flyr tur/retur Los Angeles flere ganger årlig, og betaler som regel rundt 5000-6000 totalt.. det er jo samme pris? og mye lenger.. har fått billetter tur retur med british airways (raskeste ruta med mellomlanding i london og kun en time lay over..) for så lite som 4 tusen..

  23. Morsomt å se omtrent hele informasjonsavdelinga til SAS mobilisert her, – i tillegg mesteparten av pilotene i SAS og Norwegian i sin evige sosialistiske lønnskamp, – med en horisont akkurat så lang som nesetippen.
    Og halvparten av dem er piloter som tidligere har fått sparken i SAS. Dette som en direkte følge av sin «kamp» mot sosial dumping, – (les: sin kamp for tykkere lommebok).
    I velkjent norsk «du må ikke komme her og komme her» – stil sitter de på sin brede bak mens de slår seg på brystet og synger «We are the champions».
    Mon tro hvor mye champions dere hadde vært hvis det ikke var for Bjørn Kjos?

    • Til alle dere som kritiserer oss ansatte i SAS.
      Jeg er stolt av å si at jeg jobber i SAS!!
      Jeg har også all respekt for det Norwegian har fått til.
      M E N jeg stiller meg kritisk til myndighetenes rolle for å få Norwegian opp og frem. DY har i 10 år kunnet fly ruter med tap. ( Les:kryss subsidiering av egne ruter) Vi har ikke fått lov fordi vi var definert som dominerende aktør. Dersom vi ikke tjente penger på en innenriks rute ble vi tvunget til å legge ned og gi passasjerene til Kjos. Hva skjedde så, jo han skrudde så opp prisene i det øyeblikket vi var borte fra ruten.
      Konkurranse er bra i ett hvert marked, men det må være konkurranse på like vilkår. Og det har det ikke vært i Norge de siste 10 årene.
      Men ja, det er bra vi nettverkselskaper blir tvunget til å tenke nytt. Det har vi bare godt av.
      Når det gjelder dere som alltid ser rødt hver gang dere hører sas ansatte og fagforeninger. Jeg og min forening har stått stille lønnsmessig siden 2001. ( ser man økning i konsumprisindeksen osv har vi gått ned)
      Vi har vel stort sett fått redusert kjøpekraft de siste 10 årene sammenliknet med de fleste andre yrkesaktive i Norge. Etter hva jeg har forstått har vel de fleste i offentlig sektor fått rundt 4% i økning pr år siden 2002….
      Men dere er vel ikke fornøyd før SAS blir slått konkurs og vi allesammen går på trygd fra NAV og Kjos skrur opp prisene sine så det plutselig ikke er så billig å fly lengre. For en ting er sikkert, jeg begynner aldri å fly for Norwegian på 6 mnd kontrakt uten innbetalinger til folketrygden og pensjon. Da tar jeg heller i mot penger fra NAV og lar dere betale lønna mi for en stakket stund. Da opprettholder jeg i allefall de velferdsgodene de fleste andre nordmenn i Norge har!!!

      • Du er altså flyger i SAS, og har hatt en negativ reallønnsvekst siden 2002. En typisk offentlig ansatt som tjente 350000kr (ltr 50 i Statens Hovedtariffavtale) pr år i 2002, tjener i dag ca 416000kr, ikke 518000kr som det ville ha blitt med dine beregninger.

        Det er uansett ikke prosenter vi lever av, men kroner. Siden du påberoper deg lønnsmessig moderasjon, vil jeg gjerne vite hva din brutto årsinntekt er pr 2012. Opplys gjerne også hva du tror du ville ha tjent som Norwegian-pilot på 6mndrs-kontrakt.

      • Kristian:

        Siden du enda ikke har svart på hva din brutto årsinntekt er, håper jeg at du tilgir meg for å legge et estimat som grunnlag for å sette dette i det jeg mener er et relevant perspektiv.

        Søk på nettet viser at en erfaren pilot i et stort selskap som SAS, har en brutto årsinntekt på mellom 1- og 1,5 millioner kroner. La oss for å unngå de alt for store overdrivelsene ha som utgangspunkt at du er styrmann med mer enn 10 års erfaring, og at din brutto årslønn ligger et sted mellom 800000 og 1000000kr i 2012.

        Med dette som utgangspunkt er du slik jeg oppfatter det, misfornøyd med at din mulige millionlønn kunne/burde ha vært enda høyere. La meg da fortelle deg litt om hvilke bekymringer du i motsetning til en offentlig ansatt med moderat årlig lønnsvekst slipper å forholde deg til medmindre du lever over evne:

        – en dobling av boligrenten de neste 5 årene (mange med din inntekt har uansett liten eller ingen gjeld).
        – hva som skjer med økonomien hvis du får fuktskader i huset.
        – stigende mat- og drivstoffpriser.
        – hvordan du skal få tid til både jobb og oppussing/vedlikehold, og samtidig få kvalitetstid med familien og deg selv.
        – om du har råd til å bytte Avensisen før den har rundet 150000km.
        – en telefon fra bilverkstedet om at de må bytte deler for et femsifret beløp, når bilen egentlig bare skull hatt vanlig service.
        – maset fra kona og ungene om behovet for alt du vet dere ikke har råd til.
        – hvordan du skal få satt av 50000kr hvert år til en sydentur med familien (dere i SAS får jo standby-billetter hvorsomhelst i verden svært billig, og personalrabatt på Radisson-hotellene uansett)

        Jeg håper du ikke tar det personlig Kristian, men jeg sliter virkelig med å forstå din misnøye. Men det er vel slik at «mye vil ha mer». Selv drømte jeg om å bli flyger da jeg var guttunge, og jeg ville ha byttet med deg anytime flyboy 🙂

  24. Har lest en god del om denne satsingen til Norwegian og det som ble offentliggjort i går både i sosiale media og nettaviser.
    Men det er utrolig mange negative og sutrende kommentarer, man kan lure på hva som er galt med folk? Personlig unner jeg Norwegian all mulig suksess med sin langdistanse planer! Tror ikke alt vil gå helt smertefritt for Kjos og co men tror satsingen han gjør er riktig for selskapet.

  25. haha.. dør av alle misunelige sas ansatte her…
    GO!! Kjos & Norwegian!
    Godt at noen kan det og drive flyselskap, og ikke er nødt til og holdes kunstig i livet av staten 🙂

  26. Mange AP folk her som kan få jobben etter avgått Avinor klubb leder eller overta etter flåten.
    Late sure innesluttet egne Ola Normann e det verste som finnes.
    Husk når du kommer på gamlehjem så er det en som har arbeidsinnvandret der kommer til å tørke deg i rumpa. Utsjemte Ola dunk kunne bare ligget der med driten i buksa.
    Nå må snart Ola AP våkne fra sin late stressless modus.
    Vi må begynne å forstå globaliseringen hører du Jens Stoltenberg, du ødelegger disse stakkars Ola dunk folkene her hjemme å nå er det utrolig mange som lever i ditt skall!

  27. Det mest tragiske her er vel at alle som er negative til Kjos sine ekstremsatsinger blir stemplet som en ansatt i ett konkurrerende selskap, vel slik er det ikke, det finnes faktisk folk som IKKE liker norwegian som IKKE er ansatt i hverken SAS eller andre selskaper og jeg er en av de.

    Norwegian har ingenting med ett flyselskap å gjøre lengre, de er blitt ett administrasjonsselskap for flytjenester der prisen på innleid personal går langt fremfor både kompetanse og språk. Alle hyller Kjos som har bygd opp ett selskap på andres harde arbeid, men tenker ikke på at han gjør alt for å ikke operere eller bidra til det landet som faktisk ga han disse mulighetene i den grad han burde. Estiske piloter, store utenlandsbaser, crew fra hvert land osv. En annen ting er at vilkårene norwegian tilbyr når det skjer noe uforutsett er begredelige, ansvarsfraskrivelse har vi sett mye av i norwegian. Handicappede diskriminener de også som eneste flyselskap i norden.

    Men for all del, løp og kjøp, kanskje vi vil ha billetter til 99,- neste år og det er jo virkelig det aller viktigste ser det ut til.

    • Sosialismen direkte OSER av innlegget ditt.

      Kjos har bygget selskapet sammen med de ansatte slik som alle andre eiere.

      De ansatte har fått lønn for det de har gjort, mens Kjos har tatt all risikoen og har sannsynligvis jobbet dobbelt så mye som en hvilken som helst ansatt.

  28. Fartøy er en betegnelse på et transportmiddel som går til vanns! Høres litt utrygt ut da 😉 Dessuten velger jeg nok Lufhansas suverene komfort for noen lapper ekstra, fremfor å miste bena i et trangt Norwegian fly. Får jo krampe bare fra Trondheim til Oslo………

    • Hørt om luftfartøyer, skip, eller kjøretøyer? Forøvrig er setene til LHs langruter ikke særlig gode for ikke-lutryggede personer over 185.

  29. Jeg flyr alltid med med sas og singapor airlines når jeg og familien min skal til Filippinen.
    SAS innad og ut av Norge, og Singapor airlines videre til Manila.
    God service er viktig når man reiser med små barn.

  30. Tviler litt på denne «dreamlineren». Tester viser nå at komposittskroget til 787 slipper igjennom 80% mer kosmisk stråling en andre typers aluminiumsskrog. I tillegg vil de fly høyere, hvor strålingen er enda mer intens. En totimers tur vil da utsette deg for like mye stråling som et brystrøntgenbilde!!! 10 timer der og du er grillet!!

    • Hvor har du denne informasjonen fra? Selv om Boeing 787 består av en høyere andel komposittmaterialer enn f.eks 747 og 777-serien, er det først og fremst vinger og hale som består av dette materialet. Selve skroget der passasjerene sitter er dekket av aluminium. Dessuten vil flyets marshøyde være det samme som for alle andre fly på de aktuelle strekningene, dvs 35-40000 fot.

      Dette er fremtidens teknologi, som alle produsenter og selskaper (også SAS) vil ta i bruk før eller senere.

  31. Revolusjon? 290 pax i en liten 787? Time etter time med knærne under haka og håret til passasjeren foran noen cm fra ansiktet ditt.
    Be careful what you wish for!

    • Det er veldig sant. Det som skjer er at alle lavpris selskapene presser de gode aktørene ut av markedet, så vi som foretrekker benplass og en minimumskomfort blir taperne. Norwegien sine innenlandsruter er så inne h…. trange blitt at jeg med mine 182 sliter med bena. Lurer på hvordan folk over 190 har det på Norwegian sine fly…….

  32. Norwegians tilbud er ikke spesielt bra, hvis du ikke fikk tak i en av billigbillettene. Med mat og bagasje er de vanlige prisene om trent der de andre er. Og vær oppmerksom på at du kommer til sentrum mellom kl. 21.00 og 22..00 på kvelden. Du får altså 1/2 dag mindre til rådighet enn om du reiser med SAS eller United. Det er også verdt litt penger.

  33. Norwegian flyr kun til New York og slik jeg ser det kan man ikke bestille gjennomgående billetter til andre plasser i USA og Canada. De fleste ikke-bereiste nordmenn tror vel SAS kun flyr turister til New York på New York ruta?
    Jeg flyr mye til USA pga jobb og alltid må jeg videre med innenriksfly i USA. Da er det mye bedre å ha en gjennomgående billett. Om SAS blir forsinket blir jeg booket om til et senere fly eller annet selskap innad i Alliansen. Det gir trygghet og man er komfortabel hele turen uten bekymringer.
    Skal man fly med Norwegian til New York og satse på egen bestilling innad i USA, ja da bør du regne med god margin. Mister du flyet, synd for deg som må ut med ny billett. Verre er det vel om bagasjen din ikke kommer fram til New York og blir liggende igjen i Norge og du egentlig skal videre.
    Men all ære til Norwegian som tør å satse på dette uten å alliere seg med et annet selskap i USA. Skal man kun til New York området, så er dette ett flott opplegg og helt sikkert en prisvinner.
    Men for min del er det ikke mulig å fly Norwegian ennå.

  34. Tilbaketråkk: Vi treng Norwegian ! « Atle Hamar's Blogg

  35. Iceland Air

    Oslo til New York mandag, 3. juni 2013 +/- 7 dager
    Passasjerer: 1
    Pristype: Economy
    NOK = Norske KronerPrisene gjelder per passasjer og inkluderer skatter og servicehonorar.

    Oslo – New York

    mai/juni 2013 mandag tirsdag onsdag torsdag fredag lørdag søndag

    27. mai

    fra
    NOK 2 701
    28. mai

    fra
    NOK 2 701
    29. mai

    fra
    NOK 2 701
    30. mai

    fra
    NOK 3 130
    31. mai

    fra
    NOK 2 701
    1. juni

    fra
    NOK 3 130
    2. juni

    fra
    NOK 2 701

    3. juni

    fra
    NOK 2 701
    4. juni

    fra
    NOK 2 701
    5. juni

    fra
    NOK 2 701
    6. juni

    fra
    NOK 2 701
    7. juni

    fra
    NOK 2 701
    8. juni

    fra
    NOK 3 130
    9. juni

    fra
    NOK 2 701

    10. juni

    fra
    NOK 2 701

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *