Iskaldt i luftfarten

BERLIN (VG) Hverken snøploger eller avisnings-væske kan befri Europas tradisjonelle flyselskaper fra de dype problemene de har å stri med.

TURBULENT: Lufthansa sliter med mer enn krevende værforhold og tallrike kanselleringer for tiden. Fra 1. juli vil store deler av den tyske gigantens Europa-flyvninger bli gjennomført av et lavprisselskap, hvor særlig kabinpersonalet er billigere i drift og kundene ikke får Star Alliance-fordeler. Foto: AP

Snø, kulde og is har de siste dagene ført til store forsinkelser og hundrevis av kanselleringer i det sentrale Europa. Her i Tyskland har det gått kraftig ut over de største flyplassene i München og Frankfurt, som til tider har vært fullstendig stengt.

Les mer: Europa snør ned

I Frankfurt ble det søndag kveld satt ut feltsenger til strandede passasjerer – mange hadde naturligvis ikke Schengen-visum og var dermed fanget i terminalen.

I den bayerske hovedstaden oppfordret Lufthansa i går formiddag passasjerene som var booket på innenriksflyvninger om heller å ta toget.

Les mer: Fly skled av taksebanen i Tromsø

Heftig vintervær er imidlertid på langt nær det største problemet Europas største flyselskap har å kjempe mot.

På det tradisjonelle hjemmemarkedet utfordres Lufthansa av aggressive lavprisaktører, på de lukrative langrutene – fremfor alt til Asia og Afrika – trues den tyske giganten av stadig mektigere konkurrenter fra Midt-Østen.

Les mer: Tar Norwegian av med en norsk langrute-revolusjon?

Tyskerne kjemper med nebb og klør for å hindre at Emirates, Etihad og Qatar skal få tillatelse til å lande på enda flere lufthavner i forbundsrepublikken.

Dersom de gjør det, vil det tyske selskapet uten tvil miste tusenvis av passasjerer: Produktet de såkalte gulfselskapene tilbyr er etter manges syn bedre, og som regel er det også billigere.

Les mer: Singapore Airlines – best i verden?

Her i Europa vil Lufthansa nå gjøre et nytt forsøk på å ta opp konkurransen med lavprisaktørene. Selskapet har i årevis tapt penger i hjemmemarkedet, lyder det fra toppsjef Christoph Franz. Fra 1. juli skal derfor datterselskapet Germanwings, et lavprisselskap, overta alle Lufthansa-strekninger som ikke starter på eller går til hovedflyplassene Frankfurt eller München.

Germanwings er billigere å drifte enn det tradisjonelle Lufthansa: Lønnskostnadene er lavere, fremfor alt i kabinen.

Omleggingen får også følger for norske passasjerer, ettersom Germanwings ligger an til å overta Lufthansa-rutene fra Oslo til Düsseldorf og Hamburg.

For de reisende innebærer nyordningen at det som tradisjonelt har vært Lufthansa-ruter – med gratis og gjennomgående bagasje, setereservasjon, servering om bord og visshet om at de ansatte har gode og rettferdige arbeidsbetingelser – nå blir lavprisselskap-operasjoner:

Vil du ha noe ekstra, må du betale for det.

Germanwings vil heller ikke være en del av det verdensomspennende Star Alliance-nettverket, og medlemmer i for eksempel SAS EuroBonus kan dermed ikke opptjene poeng eller ta ut bonusreiser. Passasjerer med sølv- og gullkort vil heller ikke få sjekke inn ekstra bagasje eller tilgang til lounge, selv om man skal videre på en interkontinental reise fra for eksempel Düsseldorf. Lufthansa går med andre ord delvis ut av alliansen de selv var med på å grunnlegge, sammen med blant andre SAS.

Les mer: Dette blir den nye storstuen til Star Alliance i London

– Å gå inn i Star Alliance er foreløpig ikke planlagt for Germanwings, da dette vil medføre betydelige kompleksiteter og dermed true low cost-modellen, sier Martin Riecken, Lufthansas Europa-talsmann, i en kommentar til VG.

Les mer: SAS beholder EuroBonus

Lufthansas spill er dristig: De forsøker å stjele kunder fra lavprisselskapene i en krig de allerede på mange måter har tapt, samtidig som de vender ryggen til trofaste Star Alliance-gjester.

Overfor frustrerte ansatte hevder Lufthansa-ledelsen at tiltakene er nødvendige for å overleve.

Det samme har medarbeidere i en annen konserndatter, Austrian Airlines, fått høre: I Østerrike har flyoperasjonene blitt overført til nok et datterselskap, Tyrolean, hvor lønnsnivået er lavere.

Erkerivalen Air Berlin hadde et lignende budskap til sine ansatte like før helgen: Lønnen må ned.

Og hvilken debatt som utspiller seg i Norwegian for tiden, med Bjørn Kjos’ trussel om utflagging, unnlater jeg å gå inn på her.

Ut på tur? Følg VG Reise på Facebook!

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA er klar i talen: Europa er en problemsone.

Det er utvilsomt blitt billigere å farte verden rundt de siste årene. Men det er verdt å spørre seg til hvilken pris.

25 tanker om “Iskaldt i luftfarten

  1. Lufthansa problemer tror nok at SAS har mye større problemer innen luftfart en lufthansa.
    Lufthansa tjener også på at flyene som står på baken om natten så kalt natt stop, faktisk kan ta de sette det inn i cargo transport, ved å fjerne sete,de er faktisk et av de få fly selskap som gjør det og det er for å utnytte flyene maksimalt.Lufthansa eier å air berlin og condor air,de driver på en annen måte en SAS.

  2. Hans Chr Hansson tar i denne bloggen opp det alle vi som jobber i luftfart har vist lenge, om ikke europeiske politikere begynner å våkne, vil Europeiske flyselskaper bukke under i den ujevne konkurransen mot billigselskaper og Midtøsten selskaper.
    På den ene siden konkurrerer man mot LCC som flyr strekninger bare noen dager i uka, med superlave priser, selv flyr nettverks selskapene hver dag, det må de da deres kunder er forretningsfolk som er avhengig av og komme seg raskt ut og hjem.
    Og selvfølgelig Gulf selskapene som har en helt annen kostnadsbase, delvis ved å ansette indere på slavekontrakter på sine hjemmebaser, delvis ved skjult subsidiering både av kapitalkostnader og sine trafikk avgifter av sine statlige eiere.
    Her tillater altså Europeiske politikere at man sager over grenen man selv sitter på, og resultatet kan fort bli at skal du fra Oslo til New York må du skifte fly i Dubai. En bitteliten omvei, men faen heller det blir jo jævlig billig da. Det eneste landet i vesten som har forstått trusselen er Canada, de har sagt nei til flere trafikk rettigheter til Gulf selskapene. Der er det på tide at Europeiske politikere følger etter. Den Europeiske flyinfrastruktur står i fare for å bli rasert.

    • Hans Chr Hansson, vel skrevet!
      Captain Caos, vel talt!

      Måtte flire litt av denne, synes det var humoristisk :-):

      «Her tillater altså Europeiske politikere at man sager over grenen man selv sitter på, og resultatet kan fort bli at skal du fra Oslo til New York må du skifte fly i Dubai. En bitteliten omvei, men faen heller det blir jo jævlig billig da».

      Men for å bli litt alvorlig, de fleste leter etter det/noe som er jævlig billig, stikk bortom IKEA, Biltema, JULA, Mekonomen (svenske), KIWI, Rema 1000 (Handelsprisen 2012), XXL. Kvalitet/reisevei blir annen elller tredjerangs prioritet for kunder, desverre. Det er kundene selv som bestemmer kvaliteten på produktet som skal kjøpes. Det flybransjen må finne ut av er om prisen på produktet er viktigere enn kvalitet og lage sin business etter dette 🙂 Om så selskapene må flagge ut til Asia/Afrika/Amerika for å drive lønnsomt er uviktig da selskapenes formål er å øke verdiene og betale utbytte. Politikere derimot gjør de tingene de må gjøre for å bli gjenvalgt og billigere flybilletter gir flere stemmer enn dyrere. Det å klage til politikere hele tiden gir ikke mye langsiktig, det å gjøre egne valg gir mer langsiktig effekt. Om så Norwegian flagger ut, noe de trolig vil gjøre, er det politikerne som må ta ansvaret for at de ikke evnet å tilrettelegge for et slikt selskap i Norge. Men det ansvaret faller på dem da Norwegian er flagget ut, ikke før….

      • Folk vil ha alt billigst mulig uten å bry seg om andres arbeidsplassar.
        Ramaskriket kommer først frå folket når deira eigen arbeidsplass blir flytta ut av landet eller dei blir pålagt å gå ned i lønn, først då krever folket at politikerane må stenge utenlanske selskaper ute for å verne norske arbeidsplassar.

    • Løpet er allerede kjørt. The prise is everything.
      Fly er ikke status lenger – det må da gå an å skjønne det. Folk vil reise billig. Flyreiser ha R vært overpriset i årtier. Overbetalte piloter og servitører/ ryddehjelp.

      • Ja, og nå er det håndverkeren som kommer på døra som er overpriset……
        Er vel noe feil når jeg kan fly billigere til Europa enn å få besøk av en håndeverker hjemme på døra mi.
        Hilsen underbetalt flyansatt, som såvidt har råd til håndeverker:-)

  3. I fly Lufthansa about 30 times yearly both long haul and inter Europe. I also fly Virgin Atlantica and Singapore both far superior seating with lay flat beds and service. Lufthansa if not upgrading matching the competition may be the big looser. There are only two models that work in my opinion – no thrill and great full service. LH is in the middle.

  4. Foreslaar samme tilnaerming paa alle varer og tjenester produsert og levert av andre enn nordmenn. Med en skikkelig tollmur blir det nok jaevla bra og billig aa bo i Norge.

    Hvor gaar grensen naar det gjelder aa beskytte en saergruppe norske arbeidsplasser. Jeg stoetter ikke slavekontrakter, men det er paa tide enkelte grupper arbeidskraft blir vant til konkurranse fra det globale arbeidsmarkedet.

  5. For flere tiår siden startet skipsnæringen utflagging, fordi kostnadsbildet sammenlignet med utenlandske rederi ble vanskelig. Debatten raste da at næringen var for grisk. Siden har mange flere måttet gripe muligheten for utflagging, outsourcing eller starte datterselskap i et lavkostland.
    Hvem har ikke irritert seg over utenlandske trailere på norske vinterveier? Helsepersonell eller kanskje håndverkere som er vanskelig å forstå.Mange av disse kommer som kjent inn via personellbyrå.
    Lønnskostnader, velferdsgoder og pensjonskostnader på norske arbeidere er i ferd med å ødelegge vår konkurransekraft .Likevel straffes arbeidsgiver med ytterligere meningsløse skatter og avgifter. Vi må ikke glemme at det finnes fortsatt et næringsliv som ikke tilhører oljenæring eller offentlig sektor. Kan noen fortelle meg hvordan disse skal overleve i et globalt marked dersom tiltak tilsvarende det Norwegian nå gjør, ikke skal være «stuerent».

    I en husholdning må familiens budsjett gå med overskudd eller iallefall i balanse. Et firma lever i så måte ikke under andre forhold.
    Vi som kunder og borgere er de som til sist bestemmer i vårt land, hvordan vi ønsker den videre utvikling skal være. Det kan fort bli litt dyrere, og det kan hende endringer må gjøres over stemmeseddelen. Jeg har likevel liten tro på at innbyggerne i vårt lille land kan styre den utviklingen og spesialiseringen som skjer over hele verden.
    La hver enkelt bedrift styre egen skjebne, det er opp til oss som forbrukere å bestemme hva vi er villige å betale for.

    • Det er bare å gjenvelge den Rødbrune «regjeringen» i September – så blir vi kvitt både Norwegian og SAS – men veier, helsevesen etc etc blir like dårlig…

      Med en sta(t)sminister som tror at bare HAN kan styre dette landet går det like lukt til H……… men politikerene og de statsansatte har vel gullpensjoner ut sin levetid, så får vi andre ta til takke med smulene.

      «Det er typisk BRA å være Norsk….» i alle fall om vi slipper ut av grepet til APe- og LO-pampene som kjører landet vårt på ræva med sine Krav og Avgifter.

      ROSENE trives hos APene – der er det masse gjødsel
      .

      • Stakkars hjernvaska sjel.

        Skylder alt du synest er gale på den rødgrønne regjeringa uten egentlig å skrive noko samenhengande. Er vel dei grønnes skyld at du mista brødskiva på golvet ved frukosten i dag og.

        Skal sjølv stemme blått ved neste valg, men det er ikkje fordi eg trur det blir noko betre for den vanlige mann, men vi trenger å rote litt opp i noverande regjeringsparti då dei er blitt for sjølvgode.

        Er desverre redd for at mange får sjokk når dei blå overtar regjeringa til høsten. Dei rike vil nok juble, mens den vanlige mann vil merke at arbeidslivet blir hardare, sosiale goder dårligare og sansynligvis mindre reel pengeverdi i lønningsposen for mange.

  6. «Vil du ha noe ekstra, må du betale for det.» Dette er selve bærebjelken i luftfartsindustrien -er vi blitt fortalt om igjen og omatt, til ørene ramler av. Det hørtes relativt forstandig ut for noen år tilbake, da modellen ble lansert: «Jeg trenger ikke lounge, champagne og tre-retters – det velger jeg selv. Samtidig sparer jeg noen kroner. Genialt.»

    Virkeligheten er at det man faktisk trenger, og ville vurdere betale ekstra for, ikke lenger finnes på menyen. Og det som finnes på menyen, er ikke det vi etterspør.

    Som for eksempel: Kyndige ansatte som vet hva de driver med. Årvåkenhet og assistanse når noe ikke går etter planen, ikke minst når det skyldes flyselskapet. Å bli behandlet med et minimum av anstendighet som passasjer/kunde. Hvor kan jeg krysse av for dette på bestillingen?

    Lavpriskonseptet krever åpenbart streng outsourcing av absolutt alt som kan outsources. Følgelig er for eksempel bakkeansatte grovt underbetalte underleverandører som verken har kunnskaper om eller interesse for selskapet de betjener. Passasjerene tar støyten. Og den er ikke sjelden ubehagelig. Først når alle passasjerene er tilstrekkelig og ydmykende «satt på plass» er jobben gjort. Ikke? Anbefaler en tur fra Roma med Norwegian, alternativt hvor som helst med Vueling, Germanwings, samt alle amerikanske flyselskap.

    Trenden begynte i lavprissektoren, men er snart like gjennomført hos tradisjonelle selskap. Også LH. På en lang rekke internasjonale flyplasser blir man regelmessig møtt med det jeg kaller det fem-doble U-tysket: Uvitende, underbetalte, uinteresserte og uhøflige underleverandører.

    I Roma, for kort tid siden, ante ikke personalet forskjellen på Norge og Sverige, selvsagt, og plaget reisende med å insistere på tollregler de ikke klarte å tolke, gitt sine manglende innsikt og motivasjon. Resultat: kaos på Arlanda.
    Forståelig nok kanskje, later dette til å bli utviklingen også om bord. Lavtlønnte og overarbeidede kabinansatte som helt mangler incentiver til å bry seg eller løfte eget kunnskapsnivå. Det rammer ikke selskapets bunnlinje – det rammer deg.

    Jeg ville gjerne utnyttet min såkalte «valgfrihet» til å kjøpe meg fri fra dette tidkrevende og utrivelige mølet, som regelmessig forsurer reisen, men det reelle kundevalget består altså i å kunne velge bort en ekkel foccacia, muffins og nescafe.

    LH akselrerer durabelig nå, i samme retning. At de tør.

  7. De europeiske flyselskapene hadde liten konkurranse, og prisene og arbeidsvilkårene var deretter. Captain Chaos kan selv velge å betale for å fly med dyrpris-selskapene, selv flyr jeg gjerne med de som fokuserer på å produsere tjenester effektivt, vel vitende om at lønningene til de som jobber der er på et lavere nivå enn i Norge, men en del til en god del høyere enn de kunne ha fått i andre jobber. Sosial dumping er oftere sosial doping…

  8. Til alle som bare vil fly lavpris, og enda lavere pris… Kvalitet for passasjerer er ikke bare kabinopplevelsen. Mange selskaper sparer hardt på vedlikehold. Merker ikke dette til vanlig, men ikke hyggelig når noe går feil. Selv flyr jeg med skandinaviske selskaper, men står over mange andre. Har også sluttet som flymekaniker.

    • Særlig!
      Hva slags begrunnelse har du for å si dette.

      SAS sine fly er jo eldre enn redningshelikopterene. Utslitte og dårlige ster. Trange cabiner. Oppflisete setebelter. Gad vite hvordan det øvrige vedlikeholdet er. SAS skal liksom være så gode, mener de selv.

      Dog enig når de t gjelder Norwegian. Veldig bra standard på flyene.

      • Bakgrunn for å uttale meg: over 10 år som mekaniker.. Til dine meninger om SAS, ser kanskje kabin slitt ut, ja. Men mitt poeng er at kvalitetsvedlikehold foregår på steder som passasjerer ikke ser. DER har jeg sett og jobbet. Både på fly fra selskapene du nevner, og på div andre fly. Noen av de billigste var skremmende nok til at jeg og familien står over og tar et annet fly.

  9. Se på skipsfarten.
    Det som skjedde der vil også skje med langtransport og flytransport!
    Så lenge noen internasjonale ruter bemannes med mannskap fra østen til en brøkdel av prisen må det tvinge seg frem! Man kan syns det er urettferdig eller ikke – men det vil skje uansett!
    SAS konkurrerer mot eksempelvis Thai og Singapore flyselskaper – SAS med norsk lønn og norske rettigheter?? Våkn opp!

    Vi sjøfolk forsøkte å bekjempe utflaggingen, og tapte så det sang! Lær av dette og sett krav til at innenlands flyging skal foretas med norsk mannskap. Videre kan det av EU kreves at flygninger i EU skal foretas med EU mannskap.

    Som sagt har skipsfarten tapt kampen, og kun smuler er igjen av norges stolthet – handelsflåten!

  10. Det er mange myter ute å gå om Gulf selskapene. Noen er riktige, men de fleste er det ikke.
    A380-800 flyet har ca 20 prosent lavere CASK enn en 777-300ER. Når Emirates har en flåte på 90 stk, og sannsynligvis ordre for opptil 120 til, vil ikke de europeiske «legacy» selskapene konkurere uten å selv gå i kompaniskap med selskaper med en bedre geografisk plassering og med planer for å skaffe seg en stor VLA flåte. F.eks. Turkish Airlines vil kunne bli en god partner for Lufthansa. Det er interessant å merke seg at Qantas har inngått en omfattende avtale med Emirates, og jeg vil ikke bli overasket hvis American Airlines og til og med Air Canada velger å gjørre det samme (i.e. if you can’t beat them, join them).

  11. Pendlar mellan Tyskland och Norge. Ofta får man t/r biljetter för under 1000 kr. Skatter och avgifter utgör nästan 600 kr. Kvarstår 400 kr. Av dom skall man löna damerna på in-checks-skranken; checkar alltid in 1-2 bags. Dessa bags skall sedan lastas ombord av någon som också får lön. När dom håller på att lasta mina bags ombord sitter jag på Lounge och äter och dricker, tar 3-4 tidningar och ett par tidsskrifter med innan jag går ombord. På Lounge har dom också personal som ser till att allting flyter. Ibland tar jag en bonustur till Mexico eller Japan, betalar då bara skatter och avgifter men kräver samma service. Och nu undrar jag hur kan ett flygbolag som SAS eller Lufthansa egentligen tjäna pengar på mig? Då en bilresa till samma mål i Tyskland kostar mig 4000 kr och 36 timmar extra?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *