Med Kjos til USA – øvelse gjør mester

Bjørn Kjos smilte om mulig enda bredere enn vanlig da han i går tok av til New York. Rapport fra DY7001.

KLAR FOR AVGANG: Norwegian-direktør Bjørn Kjos klippet selv snoren og erklærte selskapets spenstige langrute-satsning for åpnet. Foto: HANS CHR. HANSSON

KLAR FOR AVGANG: Norwegian-direktør Bjørn Kjos klippet selv snoren og erklærte selskapets spenstige langrute-satsning for åpnet. Foto: HANS CHR. HANSSON

Norwegian vil skape revolusjon med sin nye satsning på langruter. For at den norske utfordreren skal klare det, er den eneste måten å gå frem på å holde prisene nede.

Lykkes Kjos & co., vil de kunne åpne fjerne reisemål for folk som tidligere ikke har kunnet ta seg råd til å reise oversjøisk.

Norwegian er på ingen måte alene om å fly mellom Oslo og New York. Også mellom Oslo og Bangkok har det norske selskapet konkurranse.

På service og fleksibilitet vil det imidlertid være vanskelig å hamle opp med veletablerte aktører som SAS og Thai.

Å fly direkte er dermed ikke nok. Heller ikke sympatien for Norwegian – og Kjos’ brede smil – holder.

Det er lavpris som må være Norwegians «added value».

I går tok Norwegian for første gang av til New York, og i morgen bærer det også av sted til Bangkok. Senere i år lanseres flere langruter.

SPENT: Det er straks klar for ombordstigning på OSL og Bjørn Kjos står i bakgrunnen og gjør seg klar for avang.

SPENT: Det er straks klart for ombordstigning på OSL. Bjørn Kjos står i bakgrunnen og forbereder seg til avgang.

For en tid tilbake booket jeg en helgetur til USA for min far og meg – med utreise nettopp med den første interkontinentale Norwegian-avgangen.

Som de fleste andre hadde vi regnet med å reise med det splitter nye Dreamliner-flyet, men på grunn av alle de tekniske problemene fabrikanten Boeing har støtt på er leveransene som kjent betydelig forsinket.

Det var dermed en helt hvit Airbus A340 fra det portugisiske selskapet Hifly som stod klar på Gardermoen i går.

Mens Norwegian venter på det såkalte drømmeflyet, har de leid inn eksterne maskiner for å operere de planlagte langrutene.

Ved utgang 50 på den norske hovedflyplassen hersket feststemning da det nærmet seg avgang. Det ble spilt live jazzmusikk, mens passasjerer og personale mesket seg med gratis burgere og cola.

Ja tenk, Norwegian bød på noe gratis.

Direktøren på Oslo lufthavn hadde fått smuglet inn en stor saks gjennom sikkerhetskontrollen, slik at Kjos kunne klippe over snoren og erklære langrutesatsningen for offisielt åpnet.

– Dette er historisk, sa han.

Minutter senere var det direktøren selv som grep til mikrofonen og ga klarsignal for ombordstigning.

På bakken rundt flyet hadde spent bakkepersonale flokket seg. Alt skulle gå riktig for seg på denne spesielle dagen.

VI NÆRMER OSS: Norwegians rute 7001 når det amerikanske kontinentet.

VI NÆRMER OSS: Norwegians rute 7001 når det amerikanske kontinentet.

Om bord i flyet var det slutt på å snakke norsk, i hvert fall med besetningen som i hovedsak besto av portugisere i Hifly-uniformer og thailendere i de nye Moods of Norway-plaggene Norwegian har fått sydd.

Da det tikket mot oppsatt avgangstid klokken 17.45 sjaltet kapteinen seg inn på høyttaleranlegget og fortalte at vi ville bli noen minutter forsinket.

I kabinen virket crewet spent: Det var mer enn tydelig at ikke alle besetningsmedlemmene var fullstendig trygge i rollene sine – men så var jo dette tross alt Norwegians første langtur, og dét med en miks av eget og innleid personale.

En god halvtime forsinket tok den firemotors maskinen av mot nord, før vi dreide vestover.

Dessverre virket ikke underholdningssystemet, slik at vi ikke fikk fulgt flygningens progresjon – slik særlig far liker å gjøre når vi flyr langt sammen.

Kabinen var ren og fin. Mens far satt på sete 1A og kikket ned på skyene som lå som et lokk over Norskehavet, satt jeg på 1B og ble stadig mer sulten. Det gikk lang tid før måltidene noe haltende kom på bordet.

SERVERING: Servicen om bord på den første New York-turen til Norwegian var noe haltende og improvisert, men vi kom oss i hvert fall trygt frem. Foto: HANS CHR. HANSSON

SERVERING: Servicen om bord på den første New York-turen til Norwegian var noe haltende og improvisert, men vi kom oss i hvert fall trygt frem. Foto: HANS CHR. HANSSON

Norwegian selger den fremste delen av kabinen som et premium-produkt, en slags forretningsklasse. Det var riktig nok ikke mye «premium» over verken service eller servering på denne turen. Sparsommelige porsjoner, ingen etterfylling av brus, vann og kaffe, plastbestikk og –kopper. Det andre måltidet, som ble servert på kvelden, virket som en frokost – med müsli, frukt og croissant.

FROKOST? Frukt og müsli, ledsaget av juice og Pepsi. Måltid nummer to på kveldsturen over Atlanterhavet. Foto: HANS CHR. HANSSON

FROKOST? Frukt og müsli, ledsaget av juice og Pepsi. Måltid nummer to på kveldsturen over Atlanterhavet. Foto: HANS CHR. HANSSON

Du med dine bortimot 200 reisedøgn i året – og fordelskort både her og der – har helt gale forventninger, vil folk si til meg.

Det er godt mulig, selv om jeg egentlig vet å justere kravene.

Men nå har jo Norwegian riktig nok sagt at de skal revolusjonere langdistanseflygning, så da får man heller legge fra seg gamle forestillinger om hvordan det «bør» være.

For det var noe helt nytt vi var med på i går. Et europeisk lavprisselskap flyr oversjøisk – og skal ta opp konkurransen med de mer etablerte aktørene i et lukrativt marked.

Klarer Norwegian å konkurrere på pris, slik jeg nevnte innledningsvis, vil de kapre andeler fra SAS, Lufthansa, British Airways & co.

LANDET: Den innleide Airbus A340-maskinen parkert trygt og godt på terminal 1 på JFK-flyplassen i New York. Foto: HANS CHR. HANSSON

LANDET: Den innleide Airbus A340-maskinen parkert trygt og godt på terminal 1 på JFK-flyplassen i New York. Foto: HANS CHR. HANSSON

Men Kjos vil også kunne åpne oversjøiske reisemål for passasjerer som tidligere ikke har kunnet ta seg råd til å reise til for eksempel USA eller Thailand. Prisen vil igjen være avgjørende for om Norwegian faktisk klarer å skape et nytt marked.

Først når selskapet lykkes med det, kan man begynne å snakke om revolusjon.

På den første flyvningen ble selskapet tvunget til å improvisere en del. Mye virket tilfeldig. Hadde Norwegian hatt sine nye «drømmefly» og sluppet å måtte mikse og lære opp personal fra ulike selskaper, ville kanskje mye vært annerledes.

Men øvelse gjør mester – og jeg tror Norwegian vil lykkes, om enn ikke helt uten turbulens.

55 tanker om “Med Kjos til USA – øvelse gjør mester

  1. Man får det en betaler for. Andre ganger blir man bare lurt. Ellers mangler Hans Chr. din blogg litt viktig informasjon. Nemlig hva med de som kommer inn til Gardermoen fra andre flyplasser i Norge med Norwegian. Blir dette like enkelt som med SAS og transittopphold. Eller må bagasjen hentes i ankomsthallen for så bli avlevert igjen en etasje opp.

    • Har man en gjennomgående billett trenger man ikke hente ut bagasjen når man reiser videre til New York 🙂 Den går hele veien og man slipper å tenke på bagasjen på Osl så lenge man har «riktig» type billett 🙂

        • Dette må man gjøre uansett hvilket selskap man kommer med fra utlandet via osl grunnet toll.
          Innenriks må man ikke gjøre det med norwegian heller, så lenge man har gjennomgående billett.

          • Kjos vet at så lenge det sitter en sosialistisk regjering i Norge er det forbudt å tjene penger !

        • Reiste London Heathrow-Stavanger Sola-Trondheim Lufthavn Værnes. Samme gjelder London Heathrow-OSL-Trondheim Lufthavn Værnes.

          Fikk høre av en ansatt hos SAS på Heathrow at det i Norge er veldig mange små flyplasser. Det er derfor bestemt at ved første «entry point» må man fortolle bagasjen sin. Derfor må du hver gang du reiser innenlands, hente bagasjen din, gå gjennom tollen, og sende bagasjen gjennon «drop-in» hver gang. Måtte selv gjøre dette enten det var mellomlanding i Oslo eller Stavanger.

    • Som du sa, så er du i transitt. I teorien er du da ute av landet, og trenger ikke å bringe bagasjen over «grensa». Blir annerledes med innenriks.

  2. Hvist Norwegian hadde opprettet kveld og natt avganger fra Bangkok,hadde nordmenn reist med Norwegian,nå vil alle reise om natten fra Bangkok til Oslo.
    Da reiser de med Thai air,og betaler litt mere.
    Se på Finnair de har tapt mye på og legge om til morgen avganger fra Bangkok.

    Ha en fin sommer,jeg reiser med Thai air og sover om natten.

  3. Jeg ser veldig frem til jomfruturen fra Bangkok på søndag 0900! 3.500,- helt fram til Værnes + 500 for mat og bagasje er bare noe mere enn SAS tok fra Fornebu til Værnes etter at de hadde slukt Braathens …
    Du nevner de 4 store, men største konkurrenten herfra blir Finnair, Quatar og øvrige emirater!
    Men direkte kun ThaiAir som pussig nok møter utfordringen med Jumbo (747) – tror de på synergieffekter eller … Hittil har de flydd direkte OSL for 10-12.000kr t/r, men ser at prisen gikk merkbart ned fra 2.juni! De kan sikkert fly med tap en periode (halvstatlig som SAS), mens Kjos MÅ gå med overskudd fra dag 100 – ellers er det vel ingen vits?
    Ønsker dem ALL MULIG LYKKE! Alle nordmenn jeg kjenner her nede har sjølsagt booket Norwegian i sommer, men Norge er et veldig lite land …

    • Har reist med thaiair 10 ganger over 6 år og da har prisen variert fra 5500,- til 6800,- t/r og da ha det vært inkludert tilslutningfly i norge. Har vel kun sett priser på thaiair i prisklassen du nevner i rundt juletider eller hvis en bestiller via thaiair sine egne nettsider.

      Men ønsker selvsagt norwegian lykke til med satsingen, og håper dreamliner har bedre komfort en de andre flyene de har. For tror at folk er opptatt av komfort når reisetidene blir så lang.

      God ferie i Thailand

      • Ja, jeg har også reist til Thailand i over 20 år nå, men kan vel aldri se å ha betalt mer enn 8000,-, og det i sesongen. Midten av juli i år til begynnelsen av august, 7000,- med SAS/Thai direkte fra Oslo. Har sjekket pris med Norwegian tidligere, og da ble denne høyere enn med Thai. På Norwegian må man betale ekstra for alt, og man trenger jo litt bagasje med seg hvis man skal være borte i 3-4 uker.

    • Alle nordmenn? Da bør du få øya opp gett. Har du flaks så får du dd billig billettene, har søkt på avganger lenge nå, og norwegian er ikke billigst i det hele tatt. Holder meg til Qatar og Thai når jeg skal på besøk til Norge. Da får jeg iallefall nok mat og drikke uten at jeg skal betale ekstra for det. Og veldig greit å ha setereservasjon i prisen, så man slipper å havne på midtsete. Dette hysteriet med norwegian er ovedrevet til de grader, de bringer overhodet ikke noe nytt inn i flyverdnen. At Thai setter opp en 747 med større kapasitet enn 777 forteller vel litt at Thai ruta går veldig bra for dem.

      • Er ganske så enig med «Pattayaboende» ang. NAS og priser / avgangstider.
        Har etterhvert nådd det anselige antallet på 115 reiser fra Norge til Thailand, og sjekket selvfølgelig ut Norwegian sine priser / tider da disse ble tilgjengelig. Skuffende, etter det som ble lovet via markedsføring av disse turene.
        Jeg søker nesten uten unntak med Kelkoo som søkemotor når jeg bestiller mine reiser, og sist jeg tok en sjekk, var det 4 andre selskap som var rimeligere enn NAS, på den datoen som var aktuell for meg.
        Dette, i tilleg til den for meg forsiktig sagt tullete avgangstid fra BKK, og også selvfølgelig at jeg har gullkort i Star Alliance med all lounge tilgangen og andre fordeler dette medfører, gjør NAS uaktuellt for min del.
        Likevel: Lykke til med din satsing Bjørn K!

  4. Er ikke imponert over prisene enda.
    Jeg bestilte nettopp TRD – BKK for 3 personer avgang juli og retur august.

    Thai og SAS er begge betraktelig billigere når vi tar med 20 kg baggasje og måltid som er noe alle som reiser til Bangkok MÅ ha.
    Og retur med Norwegian er på et særdeles ugunstig tidspunkt. Sas og Thai returnerer ca 01.00 om morgenen så du kan sove om natten mens Norwegian returnerer på formidaggen som gjør at du mister en hel dag.

    • Bestillte du virkelig når du kunne finne det billigere på SAS? Jeg har ikke så mye penger at jeg vil forære de til Kjos, men vi råder jo alle over egen økonomi heldigvis!

  5. Håper for de som skal reise med Kjos på langdistanse med Dreamliner at de får noe bedre seter enn det som er i 737-800-flyene deres med nytt interiør. Har reist ufrivillig med Norwegian et par ganger på lengre flyginger, de kunne ha spandert på vertfall litt skum oppå plata i setet, slik at man slipper å få verk i flere dager etterpå i bakenden. Vil ikke utsette meg for den smerten det er å flyge lengre distanser frivillig med Norwegian. Kjøper heller en «all inclusive-billett» med et skikkelig selskap for å få en behagelig reise

    • HaHa; DU har tydligvis ikke prøvd ut Thai Airway’s gamle fly (747/jumbo) som de setter in på Oslo til høst… DER kan man klage på seter & ryggverk!!! Kanskje ikke rart når man tenker på at eldste fly er 22år gammelt? : Oppfordrer Thai å selge disse fly til Afrika – her i Europa/Asia kommer folk til å slutte å fly med Thai bare p.g.a. antikvariske fly………

      • Du har tydeligvis ikke fått med deg at de har fått inn splitter nytt interiør i disse flyene….? Hjelper ikke baken min at Norwegian har helt nytt interiør så lenge det er mer komfortabelt å sitte på pinnestoler.
        Alderen på flyene merkes ikke for passasjerene så lenge interiøret er up to date, alderen er noe Kjos og media prøver å gjøre et poeng ut av. 747 er utmerkede arbeidshester som har lang levetid så lenge de blir skikkelig vedlikeholdt.

        • Joda, jeg har fått med meg att de har oppgradert 747’ene, men jeg kommer aldri fly Thai igjen; dyre billetter & 1 uke ryggverk er ikke noe jeg setter pris på… Men sikkert mange som fortsetter å fly med dem (ellers hadde vel ikke ledelsen i Bangkok satt in Jumbo-jet på ruten). Antar det er som i ordspråket «noen liker moren, andre datteren» (i denne samenheng må jo Norwegian med splitter nye Dreamliner være ‘datteren’)…

          • Spørsmålet er om du har fløyet de oppgraderte 747? Du har i alle fall ikke fløyet med Dreamliner og kjenner dermed ikke setene der. Thai Air 777-300ER er jo meget gode seter i, også 777-200ER. Norwegian sine seter i 737-800 er ikke gode for meg. Men nå tror jeg at seter er ganske individuelt.

            Har fløyet, Lufthansa, Air Asia, SAS, Finnair, KLM, China Airlines & Thai til/fra Europa. China Airlines og Thai er favoritter, men jeg liker alt på SAS med unntak av setene.

            I stedet for å kaste av oss meninger så kan vi jo bare vente og se hva som skjer!

            KS

        • Går fint an å sette nye seter in i en Volvo Amazon også, men det er fremdeles en Volvo Amazon… Dessuten har Thai havnet i samme felle som SAS (å tro de er verdens beste på service), men når man flyr økonomi og etter et par timer i luften får til svar; «dessverre, vi har gått tom for whisky fordi svenskene [jeg fløy fra Arlanda] drikker så mye…- vil du ha Bourbon eller Gin istedet?» Hvis de vet at passasjerer drikker mye whisky, så burde de vél passe på å ha med seg mer en 1 flaske da? Hvis jeg vil ha en whisky, så er ikke whiskey eller gin noe bra erstattning! Både Norge og Sverige-rute er ‘melke-ku’ for Thai, så de burde egentlig passet bedre på passasjerene. Et helt O.K. selskap (men ikke mer) om man bare sammenligner flyreise, men ett riktig møkkaselskap om man tar prisen i betraktning…

      • Hva er dette for tulleprat? THAIs oppgraderte 747 har faktisk bredere og bedre seter enn det man i dga presenterer å 777. THAI er ikke det enete selskapt som benytter 747 i europeisk luftrom. Bevegelsesfriheten på de store fyene kan ikke sammenlignes med det «krampaktige» i en 777-kabin.

  6. Her var det et par feil. Du skriver at dette er Norwegians første intercontinentale rute, og første at det er deres første langdistanse. Dette er direkte feil. I flere år har Norwegian allerede fløyet til Dubai, dette er nesten like langt som New York, og er båed landistanse og intercontinental rute.

    • Blir vel feil å si at Oslo-Dubai er interkontinental rute da Oslo og Dubai er på samme kontinent. Langdistanse er jeg enig i at det er

      • Intercontinental er det når det er snakk om fly som går mellom to verdensdeler. Siden Dubai ligger i Asia og Norge i Europa så er det altså intercontinental.

        Skulle tenkt slik du sier her så ville jo ingen flygninger mellom Europa og Asia vært Intercontinentale. Ei heller Oslo Bankok for eks.

        • Det er helt korrekt at ingen flygninger fra Europa til Asia er interkontinentale. Det er vel derfor man prøver å bruke longhaul/langdistanse som betegnelse på lange flyruter til fordel for intercontinental.

          • Det er normalt å bruke Intercontinental mellom Europa og Asia jo. Det kommer av at ordet Continent på engelsk brukes både om det vi sier verdensdeler. Der Europa og Asia er ver sin. Og Nord og Sør Amerika er ver sin verdensdel. Og det brukes for det vi kaller kontinent. Altså Eurasia (Europa og Asia) og Amerika (Nord og Sør Ameirka) Derfor er det normalt å bruke intercontinental om flygninger mellom verdensdeler selv om begge verdendelene ligger på det vi vil definere som samme kontinent.

        • Hr Kjos er vel den eneste som fly Nord-Europa-Midt-Østen med en 737. Vel PrivatAir hadde vel en stund fly mellom Düsseldorf og New York med en 737. Men dette flyet inneholdt vel kun 50 seter a la businessclass

          • BA bruker vel en A319 med bare buisniess mellom London City airport og New York. Dog må de mellomlande i Irland på vei til USA, fordi rullbanen på LCY er så kort at de ikke kan ha med nok drivstoff.

            Vet ikke om det er andre enn DY som bruker 737 mellom Europa og Midt Østen. Men det er uansett ikke noe problem. Selv om Oslo – Dubai er nesten like langt som Eurpoa – USA.

            Av den enkle grunn at det som regulerer dette. Er antall tilgjenglige nødlandingsplasser underveis i forhold til hvor mye drivstoff reserve man kan ha med seg. Mellom Europa og USA er det svært få alternative landingsplasser siden den nesten utelukkende går over hav. Mens mellom Norge og Dubai er mulighetene svært mange siden den nesten utelukkende går over land. Å krysse Middelhavet er en vanndam i forhold til å krysse Atlanterhavet.

  7. Jeg reiser månedlig mellom Oslo og NY med United. Har prøvd å finne noe billigere (fra september), med Norwegian, og det er jo ikke mulig. Hos United havner jeg på 4035,- tur retur inkl setereservasjon, bagasje, mat og drikke, hos Norwegian kommer jeg ikke under 5000,- for samme varen. Skjønner ikke at folk lar seg lure, men er glad for konkuransen på ruta selvfølgelig:-) Kom ikke og si at Norwegian kan konkurere på hverken pris eller innhold hvertfall!!

  8. Gjør et søk på en vilkårlig dato i september T/R Stavanger – New York. Absolutt laveste pris med Norwegian kommer på 6375,- Og da får du ikke mye med deg. Laveste pris med SAS er 4638. og da får man både baggasje og mat på flyet.

    Lavprisselskap ??

    Ikke forstår jeg hva Norwegian kan tilby? Dårligere produkt generelt over hele fjøla.

  9. Billig??har sammenlignet priser med SAS til NY og kan IKKE se at Norwegian er noe billigere. Hvor er de superbillige billettene Kjos stadig snakket om ??

  10. Har søkt på mange datoer fremover på billett til Bangkok . at Norwegian skal være billig er det største vaset jeg har hørt . Er vel bare servicen det blir lavpris sus over

    • Det stemmer at Norwegian ikke er fabelaktig billig hvis man ikke bestiller når de slipper billetter. Jeg booket med en gang jeg så at billetter var tilgjengelig, og jeg betaler SEK 3.400,- t/r Arlanda-Bangkok. Grei pris det hvis man klarer seg uten innsjekket bagasje og ingen mat ombord. Dette er ca. 1500 kroner billigere enn de neste flyselskap (Air China eller Quatar) Avgangstid fra Bangkok kunne vært gunstigere, men dette er jo inget kjempeproblem; Jeg har booket meg inn på «Nest Boutique Resort» for Bt. 585 (ca. NOK 115,-) og da inngår ‘airport-transfer’ døgnet rundt og disse småhotell rundt Suvarnabhumi er generellt veldig bra! *anbefales*

  11. Gratulerer Kjos og Norwegian!
    Kjos er en mann som bør gjøre de fleste nordmenn stolte. Denne mannen og hans medarbeidere SKAPER faktisk noe. Ikke klager de så mye heller. Den norske folkesykdommen, misunnelse, synes de heller ikke å lide av. Jada, arbeidsplasser og alt det der vil nok irritere en del, LO inkludert, siden alle stillingene ikke går til moderfolket. Men nå er jo moderfolket for få i antall- og for dyre i lønn om Kjos&co skal kunne konkurrere med Asiatiske, Irske og Tjekkiske flyselskaper. La oss håpe at Norwegian iallefall holder en del av selskapet på Norsk Børs. Om de går ut for å hente penger, så får vi håpe at oljefondet investerer det de kan slik at Norwegian også i framtiden blir akkurat det jeg håper på. En Norwegian og en inntekskilde for oss gamle her i gamlelandet.
    Jeg skal gjøre mitt. Om en billett med Norwegian koster 500 kroner mer enn en med Finnair, United eller Thai så satser jeg pengene mine på Et Norsk Eventyr.
    God helg alle sammen.

  12. For ca 30 år siden, da SAS enda hadde hår på brøstet, lagdede de en helt utrolig kabal for at jeg skulle rekke et fly ut av Lisboa (fra Fornebu) – Jeg var innom tror det var 13 forskjellige fly på kryss og tvers gjennom Europa, løp fra fly til fly ute på asfalten osv… – Poenget her er at på alle flyene jeg var innom fikk jeg servert varm mat og full pakke, selv om flyturen bare varte en knapp time. – Jeg var helt «ødelagt» ved ankomsten til Lisboa.

  13. Jeg har sjekket litt priser for turer t/r Bangkok, og det er stort sett når du reiser med matpakke og kun håndbgasje at Norwegian kommer billigst ut. Bruker du søkemotorer som http://www.kelkoo.no og finn.no er det fint mulig å finne turer som koster omtrentlig det samme som Norwegian om du legger til tillegget det er å ha med en koffert og måltid begge veier. Jeg tror at direkteruten og hyggelig pris sammen kan være utslagsgivende, for eneste konkurrent på direkterutene; Thai Airways, er noe dyrere! Om du tåler et stopp på veien, har f.eks. Finnair.no gode priser, både på økonomi- og businessklasse fra OSL-BKK. God tur!

  14. Jeg bestilte med Norwegian for ca 1 mnd siden og fikk t/r BKK med avgang 24/8 for 2 personer med en pris på 8600,- dette var inklusiv bagasje 30 kg og mat, ekstra benplass også. Fant ingen andre selskaper som kunne matche dette med direktefly.

  15. 4800 kom meg og min venninnes billetter t/r NYC på, da med bagasje og to måltid. Den prisen er i hvert fall vi veldig fornøyde med! Gleder oss masse til å reise med Norwegian til New York! 🙂

  16. Husk da at august er skikkelig off season, men tror du kommer til å ha det kjempegøy selv om det kan være veldig varmt og regne mye.

  17. Det holder ikke med billig biletter, bestilt 4-7 mnd i forvei. Liker mer å reise på sparket. Da blir Norwegien alt for dyr i forhold til de etablerte selskapene. Man får tur med SAS og Thai air til Bangkok til 5000 Kr med full servise og 23- 25 kg bagasje.
    Nå ligger Norwegien allerede på over 6000.kr om du bestiller tur i Juni Juli august . ingen servise og 15 kg bagasje..

  18. Det er merkelig at et flyselskap som trenger statlig hjelp med forbud mot bonuspoeng for å etablere seg, får så mye oppmerksomhet. Det at Kjos nesten hatsk angriper SAS og tydeligvis har bestemt seg for å knekke de er patetisk. Han sutret seg til bonusforbud, og nå har han selv etablert sitt eget program. Det står ikke til troende. Hvis han har slik tro på sitt eget konsept, så er jo bonuspoeng fordyrende for kunden. Da er det vel billigere å la være da Kjos???
    Ellers så burde Staten også behandle alle likt. Jeg får bonuspoeng på samme måte på Choise hotell, altså personlige fordeler med å velge de hotellene. Så hva er forskjellen?
    Hvis Statens inngripen her skal ha noen troverdighet, så må alt av bonuskort forbys, om det så er fly, hotell eller Coop. Dette er politikere av verste slag, og god grunn til at det er udugelige politikere som er det største problemet, ikke flytilbudet.

  19. Jeg har tidligere hatt stor sans for Kjos og Norwegian, men ikke lenger etter at de introduserte såkalte billigbilletter overseas.
    Norwegian har ikke de billigste prisene. Du flyr billigere og mye bedre med Icelandair til New York.
    Business er en spøk. Mange selskaper er billigere enn Norwegian og standarden er milevis bedre hos alle andre.
    Dette med billige priser er en bløff som godtroende nordmenn dessverre tror på. Dansker, svensker og finner er ikke så dumme.
    Jeg er ikke så dum, og vil derfor heller ikke bruke Norwegian oversjøisk.

    • Hjertens enig! Norwegian var bra til de sluttet å ha noe som helst innkludert i prisen. Norwegian passer utrolig godt for Nordmenn som ikke vet bedre;-)

  20. Enig med dem som ikke er tilfreds med at Norwegian flyr fra Bangkok 0900. Det blir en lang flytur uten søvn. Har forsøkt KLM med avgang rundt 1200 og det ble en slitsom opplevelse. Nå blir det å finne et selskap som flyr rundt midnatt i stedet. Skuffende, fordi jeg har sympati for Kjos og Norwegian, men ikke for enhver pris.

    • Er det ikke normalen at man vestover flyr dagtid og østover nattestid. Er ihvertfall mest vanlig for ruter mellom Europa og USA.

  21. Til artikkelforfatter; Det er verdt å merke seg at Norwegian LH er et eget selskap, og de kommer ALDRI til å fly deg med egne ansatte. Alle er og kommer til å være, ansatte i et vikarbyrå/kontraktsformidlingselskap. På den måten slipper NLH unna alle forpliktelser ift arbeidsgiveravgift, pensjonsinnbetalinger, forsikringer og utgifter til velferdsordninger som ALLE andre konkurrenter må forholde seg til (alle eller noen av disse forpliktelsene). Som du sikkert har fått med deg, så er heller ikke prisene NLH tilbyr de helt revolusjonerende billige og veldig ofte ikke engang billigst. Så ved omgåelse av normale regler i arbeidslivet, skaffe de seg en lavere kostnadsbase enn konkurrentene samtidig som de har samme pris på produktet – gjett hvem som gliser enda mer til banken for å titte etter sin neste milliard?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *